FC Meppel overklast The Knickerbockers

• 1/3
  • 2/3
  • 3/3

Zaterdag 6 oktober 2018 zal de geschiedenisboeken bij FC Meppel ingaan als een memorabele dag. De vooraf als lastig ingeschatte wedstrijd tegen de studenten van The Knickerbockers (TKB) werd eenvoudig met 1-6 gewonnen. Na acht minuten stonden de Groen-Witten al met 0-3 voor. Bij de studenten in Groningen is rondom de wedstrijd alles anders dan ze bij FC Meppel gewend zijn en daarom was de trainersstaf vooraf niet heel gerust op een goed resultaat.

Daar was vanaf minuut één geen enkele aanleiding voor, want FC Meppel zal in de historie zelden zo dodelijk effectief zijn geweest als in deze eerste tien minuten. In de derde minuut al opende Hans Mansveld de score, na een mooie voorzet, van de zich de laatste weken in de basis gespeelde rechtsback, Koen Holtman. Deze tekende 2 minuten later met een rake kopbal voor de 0-2 en zijn 2e doelpunt in even zoveel wedstrijden. Toen aanvoerder Jos Fidom na een prachtige vrije trap van Rense van Dijk de 0-3 binnenkopte, was de wedstrijd al binnen tien minuten beslist. TKB wist niet hoe ze het hadden en werd aan alle kanten volledig overlopen door FC Meppel. Tot de 0-4 moesten de aanwezige toeschouwers tot de 19e minuut wachten. Het was deze keer de verder ongelukkig spelende Emiel Kwant, die na een mooie steekpas van Pim ter Voorde, de keeper makkelijk omspeelde en binnenschoot. Daarna lieten de studenten voor het eerst wat van zich horen en dit leverde na een klein half uur de aansluitingstreffer op. Binnen drie minuten werd de lichte hoop die er bij de gastheren was, alweer teniet gedaan, toen Pim ter Voorde zich voor het doel van de Groningers meldde en van dichtbij simpel de 1-5 binnentikte. Toen Jos Fidom in de 38e minuut het half dozijn binnenschoot, was het laatste beetje hoop voor TKB verdwenen. Toen de prima leidende scheidsrechter Berends voor de rust floot, moesten de aanwezige toeschouwers eerst nog eens goed in de ogen wrijven, of deze eerste helft een droom of realiteit was. Toen ze naar het scorebord keken, was het laatste duidelijk het geval. Na een glaasje ranja op het veld werd er afgetrapt voor de tweede helft. Maarten van Olphen kwam er in voor de licht geblesseerde Jos Fidom. TKB probeerde goed te starten, maar het werd al snel duidelijk dat Meppel geen krimp gaf en simpel overeind bleef. De Groningers konden niet beter en de Groen-Witten hoefden niet meer. Zo ontpopte zich een totaal andere tweede helft, die weinig spektakel meer liet zien.  Er waren aan beide kanten nog wel wat kansjes, maar er werd niet meer gescoord. Met Bjorn Lefferts en Robert Erik Lanting voor Rense van Dijk en Pim ter Voorde werden er nog twee verse krachten gebracht, maar deze konden hun stempel niet meer op de wedstrijd drukken. Zo eindigde deze middag in een dik verdiende en zeker niet geflatteerde 1-6 voor FC Meppel. Na de altijd gezellige derde helft in de kantine van The Knickerbockers kon de bus met spelers, staf en meegereisde supporters met een zeer tevreden gevoel richting Drenthe rijden. De keurige tweede plek op de ranglijst geeft met twee thuiswedstijden voor de boeg tegen Klazienaveen en De Griffioen zeker mogelijkheden in de eerste periode voor de Groen-Witten.