FC Meppel - Gramsbergen

FC Meppel heeft geen bezwaar tegen een diepe winterslaap, zo kan het niet langer TWEEDE KLASSE FC Meppel komt maar niet los in de tweede klasse J. Tegen Gramsbergen wordt zelfs een pijnlijke 0-5 nederlaag geleden. ,,Het seizoen is tot nu toe gewoon waardeloos”, weet Camiel Fidom.

Martijn Visscher 28-11-21, 16:27

Als het rustsignaal klinkt, beent de ontgoochelde aanvoerder Fidom richting de dug-out. Daar staat zijn geblesseerde broer Jos hem vragend aan te kijken. ,,Ik moest mijn frustraties even kwijt, heb mezelf op de flikker gegeven na een aantal cruciale fouten bij tegentreffers. Dat kan ik dan beter bij iemand als Jos doen, dan in de kleedkamer. De sfeer was immers al bedrukt.”

Dat klopt, want na 45 minuten staat er een 3-0 tussenstand in het voordeel van Gramsbergen op het bord. En hoe gek het misschien ook klinkt, na een kwartier spelen moet het eigenlijk 3-0 voor de thuisploeg staan. Vanaf de aftrap mist Hugo Bisschop namelijk een dot van een kans en even later gaat hij op herhaling. Ook Pim ter Voorde, op aangeven van Bisschop, slaagt er op wonderlijke wijze niet in om de score te openen. Zijn inzet treft de paal.

,,Wordt het zo’n wedstrijd?”, denkt trainer Jarrisch Keizer op dat moment. ,,De eerste mogelijkheid voor de tegenstander is dan vaak wel raak. Nou, je zag wat er gebeurde. Zij zijn dodelijk effectief, maar bij ons ontbreekt het op bepaalde momenten ook aan hardheid en slimmigheidjes. Vorig jaar startten we het seizoen uitstekend, maar het verschil is dat we toen veel voetballende ploegen tegenkwamen. Nu wordt er door tegenstanders veel de lange bal gehanteerd. Daar hebben wij nog weleens moeite mee. En we hebben door blessures en andere oorzaken te veel wisselingen in de basisformatie. Vandaag haakte Brian van der Zweerde vlak voor de wedstrijd af. Bovenop de al andere afwezigen is dat dan net iets teveel van het goede.”

Spottende omroeper

Na de goals van Nick Leferink, David Houtman en Elwin van der Veen – een schitterende treffer vanaf ongeveer de middellijn – krijgt FC Meppel na rust nog doelpunten van opnieuw Leferink en Houtman om de oren. Omroeper en erelid Jan Fledderus baalt als een stekker en besluit met een spottende opmerking over het wel of niet bestaan van Sinterklaas. Na de derde goal van Gramsbergen verzoekt hij al om het licht uit te doen.

Zover komt het natuurlijk niet, maar donkere wolken pakken zich wel samen boven de Meppelers, beseft Fidom. ,,Als je voor het seizoen met z’n allen de ambitie uitspreekt om mee te doen om het kampioenschap en kijkt waar we nu staan… Acht puntjes uit negen duels. We staan ergens onderin, in niemandsland. Ja, dan kan je jezelf even niet meer serieus nemen. Het is tot nu toe gewoon waardeloos. Waar het aan ligt? Een deel vanwege het al langer ontbreken van een aantal vaste krachten door blessures, zoals Emiel Kwant en m’n broer Jos”, bevestigt hij de lezing van Keizer. ,,Als zij terugkeren, dan zetten we hopelijk een serie neer. Ik denk dat een vervroegde winterstop ons wel even goed zou uitkomen. Kunnen we weer een beetje op krachten komen, want zo kan het niet langer.”