FC Meppel verslaat ook titelkandidaat Klazienaveen

Afgelopen zaterdag speelde ons vlaggenschip tegen Klazienaveen. Op papier de ploeg met de minste verliespunten in de competitie en dus een echte titelkandidaat. Maar waarschijnlijk ook een “angstgegner” voor hun, want in de heenwedstrijd werden de Zuid-oost Drentenaren kansloos met 4-0 van de mat gespeeld door FC Meppel, met daarin een hoofdrol voor Emiel Kwant (drie doelpunten). Het was de beste wedstrijd van de groen-witten tot op heden en deze zaterdag wilde het team zeker wat goed maken voor de matige eerste helft vorige week tegen De Weide.

Met Floris van Es, Amith Khieroe en Erik Kampherbeek in de basis en Rik Beens in het centrum voor de geblesseerde Niels Eemstra begon het team van onze trainers Moes/Van ’t Westeinde vol gas aan de wedstrijd en creëerde in de eerste minuten al direct een aantal mogelijkheden voor het doel van de tegenstander. Dit leverde in de 7e minuut direct ook de 1-0 op, door een rake kopbal van Emiel Kwant, na een heerlijke corner van Hans Mansveld. Lang konden de Meppelaren hier niet van genieten, want uit het niets viel de 1-1 binnen na een onoplettendheid achterin. Dit deerde het team niet en furieus werd continue de aanval gezocht en de meest mooie kansen gecreëerd. Naast inzet en strijd werd er in de eerste helft ook uitstekend gevoetbald en kwamen de in grote getale aanwezige toeschouwers vol aan hun trekken. Als ze tenminste uit Meppel kwamen, want de gasten werden in de eerste helft volledig overlopen en de wanhoop bij de staf aan de kant was duidelijk zichtbaar. Het duurde echter tot vlak voor rust toen na een mooie lange trap van achteruit, Emiel Kwant alleen op de keeper afging en FC Meppel fraai op een volledig terechte voorsprong schoot. In de tweede helft kwam de wedstrijd in eerste instantie meer in evenwicht. FC Meppel bleef controleren en wist ook de beste mogelijkheden voor het doel van Klazienaveen uit te spelen. Het verschil bleef echter nog steeds één doelpunt en dus bleef het spannend. Ondanks een kopbal op de lat van de ingevallen Nick Smilde en een grote kans voor de eveneens ingevallen Rick Meijer (mooie redding keeper), wist Meppel de score niet uit te bouwen. Zo bleef het voor alle aanwezige supporters een echte wedstrijd, waar alles in zat. Ondanks dat het er in het veld af en toe stevig aan toe ging, hield de uitstekend leidende scheidsrechter Agricola uit Heerenveen de wedstrijd prima onder controle. Alleen Maarten van Olphen liep tegen zijn vijfde gele kaart aan en is er zaterdag niet bij. Toen 7 seconden voor tijd de prima keepende Erik Kampherbeek er geblesseerd af moest, trok “Olphie” een keepershirt aan (er was al drie keer gewisseld) en ging op het doel staan. Het laatste schot pakte hij als een echte doelman en de scheidsrechter floot voor het einde. FC Meppel wint met 2-1. Grote vreugde in en buiten het veld. Een enerverende wedstrijd ging teneinde met een dik verdiende winnaar. In de eerste helft waarschijnlijk het beste FC Meppel van dit seizoen gezien. Ook mooi om te zien dat ook de jonge supporters de weg naar het sportpark weer hadden gevonden. Twaalf punten uit de laatste 7 wedstrijden, vierde plek in de periode. FC Meppel komt op stoom en heeft directe handhaving in eigen hand. Komende zaterdag komt koploper Bedum. Een mooie wedstrijd om de goede reeks voor te zetten. Hopelijk weten dan ook weer veel supporters de weg naar het sportpark te vinden.