FC Meppel - vv Drenthina 2-1

Afgelopen zaterdag speelde ons vlaggenschip haar laatste thuiswedstijd van deze competitie. Althans, daarvan waren onze beide trainers heilig overtuigd, want nacompetitie zal er niet komen voor FC Meppel. Ook tegenstander Drenthina was nog niet veilig en voor hen stond er dus ook wat op het spel. Twee weken geleden werd het in Emmen nog 1-0 voor de groen-witten. Voor aanvang kreeg het publiek en de spelers nog een bijzondere gast in een kippenpak op het veld. Het was niet de vierde man, maar de binnenkort in het huwelijksbootje stappende voormalig eerste elftal speler Adriaan de Jonge.

Vanaf het begin van de wedstrijd werd duidelijk dat de ploeg uit Zuidoost Drenthe geleerd had van die vorige wedstrijd en ze starten feller en beter. Meppel leek last te hebben van zenuwen en speelde slap en ongecontroleerd. Dit leverde in de 15 minuut de verdiende voorsprong op door een benutte strafschop van Thom Alders, na een overtreding van Steven Knotters (in zijn laatste thuiswedstrijd) op Mar Lubbers. FC Meppel kon hier in de eerste helft weinig tegenover stellen en er werden nauwelijks kansen gecreëerd. Een ruststand van 0-1 was dan ook een logisch gevolg. Daarnaast moest middenvelder Stan Bakker er ook nog af met een hoofdwond en werd vervangen door Bas Kaldenberg. Na een pittige toespraak in de kleedkamer van de beide trainers, kwam er gelukkig een ander FC Meppel het veld op in de tweede helft. Voor het doel van Drenthina werd het drukker en gevaarlijker, maar het duurde tot de zestigste minuut totdat de gelijkmaker viel. Althans daar gaan we vanuit, want om onduidelijke redenen werd op last van scheidsrechter Walters uit Oude Pekela de klok op het sportpark uitgezet. Dit tot groot ongenoegen van omroeper Jan Fledderus en het overige publiek. Een vrije trap aan de linkerkant van het strafschopgebied werd op een werkelijk schitterende wijze ingeschoten door Hans Mansveld. Vanaf dat moment ging het lopen en Meppel kon de druk en energie in de wedstrijd leggen, die het al het hele jaar thuis het publiek kon laten zien. Drenthina werd verder onder druk gezet en een aantal minuten later wist Floris van Es met een knappe kapbeweging de verdediger van Drenthina uit te spelen en zijn strakke voorzet werd door Emiel Kwant van dichtbij in de touwen gekopt. Op dat moment was Meppel virtueel veilig, want de andere tussenstanden waren in haar voordeel. Drenthina zette nog een keer aan en dit leverde ook enkele grote kansen op, maar zoals al bijna het hele seizoen stond Stijn Koch weer uitstekend te keepen en hield het doel schoon. Met Lard Kwant als extra slot op de deur, naast de zeer sterk spelende Rik Beens, werd de extra spits van de Emmenaren vakkundig van het scoren afgehouden en nadat scheidsrechter Walters ruim 90 minuten op zijn klok had staan, floot de leidsman af en leek FC Meppel veilig. Op dat moment stond het bij Gramsbergen-Groen Geel nog gelijk, maar in de laatste minuten kregen de Groningers nog een penalty en grepen ze de zege. Hierdoor valt de beslissing op de laatste speeldag.  Meppel heeft aan een punt genoeg bij DZOH en naaste belager Groen Geel moet huis tegen Koploper Pelikaan S, die ook nog een punt nodig heeft voor het kampioenschap. Het belooft een ongemeen spannend slot van de competitie te worden. Het eerste team kan alle support gebruiken en de (supporters) bus zal 12.45 uur vertrekken vanaf het sportpark.