JO11-2 wint spannende derby van Alcides

Zaterdag stond voor JO11-2 de uitwedstrijd tegen Alcides JO11-2 op het programma en op voorhand was al duidelijk dat dit een spannende wedstrijd zou worden. De vorige twee ontmoetingen tussen deze teams waren geëindigd in een 2-1 overwinning (beker) en een 4-3 nederlaag.

De instructies voor de wedstrijd waren duidelijk: naar voren verdedigen en bij balbezit het veld breed houden en lekker voetballen. Gelijk vanaf het begin van de wedstrijd werd dit ook in praktijk gebracht. We voetbalden voornamelijk op de helft van Alcides en maakten goed gebruik van de zijkanten. Ivo kreeg als mid-mid veel ruimte van de tegenstander en maakte hier goed gebruik van en was bij elke aanval betrokken. Thijs en Evi hielden het veld goed breed en zorgden met mooie acties en goede passes voor veel dreiging. De spitsen Remko en Joost zorgden met hun loopacties voor veel gevaar en zorgden er bij balverlies voor dat Alcides niet makkelijk kon opbouwen. De spaarzame uitvallen van Alcides werden door de stoere verdedigers Martin en Julian onschadelijk gemaakt. Helaas kon het veldoverwicht niet omgezet worden in een voorsprong en was het na het eerste kwart nog steeds 0-0. De korte break werd gebruikt om de spelers te complimenteren voor het goede spel en het belang van spelen vanuit je eigen positie te benadrukken. Met de verse krachten Nick, Daan en Floris binnen de lijnen gingen we op zoek naar een terechte voorsprong. Na een paar minuten was het dan eindelijk raak, Joost passeerde met de bal aan de voet twee tegenstanders en kon de bal in de verre hoek prikken. Niet veel later kon er weer gejuicht worden, Nick gaf op het juiste moment een steekpass op Joost die oog in oog met de keeper koel bleef en de voorsprong verdubbelde. Deze tussenstand bleef ook niet lang op het scorebord staan want Alcides wist onze keeper Ramon met een onhoudbaar schot te passeren. Met de tussenstand 1-2 ging de rust in.

Na de rust deed Alcides er een schepje bovenop en kwam de wedstrijd meer in evenwicht. Beide ploegen kregen meerdere kansen maar onze keeper Ramon en de keeper van Alcides wisten met uitstekende reddingen een aantal doelpunten te voorkomen. Na een goed uitgespeelde aanval lukte het Ivo toch om te scoren en hadden we weer een marge van twee doelpunten. Door uitstekend verdedigen van Floris en Martin die door hun felheid veel duels wonnen werd er niet meer gescoord voor de laatste korte break. We wisten dat Alcides het nog niet zou opgeven en spraken af dat we ook in het laatste kwart weer alles zouden geven. Dat Alcides niet ging opgeven werd gelijk duidelijk maar wij bleven goed spelen en kregen nog steeds kansen. Ook bij balverlies bleven wij hard werken om de bal terug te veroveren, onze spits Daan was soms zelfs in de verdediging aan het helpen. Vlak voor tijd leek Alcides dan toch de aansluitingstreffer te maken met een schot buiten het bereik van Ramon maar Martin wist de bal toch nog van de lijn te halen. In de laatste minuut was het wel raak en met een goed schot maakte Alcides de 2-3. In de blessuretijd was de spanning weer helemaal terug in de wedstrijd maar Remko maakte een einde aan deze spanning door de 2-4 binnen te tikken.

Naast het veld heb ik als trainer genoten van het goede spel en de inzet van de spelers. Hoewel de resultaten nog niet geweldig zijn zit er een stijgende lijn in het spel en is de teamgeest uitstekend.

De spelers mogen trots zijn!