VV Drenthina – FC Meppel 0-1

FC Meppel heeft afgelopen zaterdag een hele belangrijke en mooie overwinning behaald op vv Drenthina, de nummer 7 op de ranglijst. Dit was nog een inhaalwedstrijd van voor de winterstop en de beide ploegen hadden elkaar nog niet ontmoet dit seizoen. Onze ploeg uit Meppel was goed voorbereidt op deze pot, één van de wedstrijdanalytici Jacco de Laat had de tegenstander uit Emmen een paar keer bekeken en wist waar hun sterktes en zwaktes liggen. Na de dramatische wedstrijd van vorige week tegen Groen Geel was het trainersduo uit op revanche en moest er wat rechtgezet worden.

FC Meppel startte in een ongewijzigde opstelling t.o.v. vorige week en greep in de eerste helft het initiatief. Drenthina liet Meppel dit ook en hoopte via de counter gevaarlijk te worden. Van goed voetbal was op het lastig bespeelbare veld weinig sprake. De beste doelpogingen waren voor de Groen Witten, maar kansen van Hans Mansveld en Emiel Kwant (lat) troffen geen doel. Tot vlak voor rust, toen aanvoerder Perryn de Kam na een mooie aanval via Hans Mansveld met een beetje geluk via een been van de tegenstander en de paal binnenschoot. FC Meppel kwam op een op dat moment verdiende voorsprong. Met deze stand gingen beide ploegen ook de rust in. In de tweede helft bleef Meppel de betere ploeg, maar echte kansen werden nauwelijks meer gecreëerd. Het duurde tot ongeveer een half uur voor tijd, dat de thuisploeg meer aandrong en FC Meppel op eigen helft duwde. Dit leverde een paar kansjes op, maar de lat en een aantal keer een soevereine doelman Stijn Koch voorkwamen een gelijke stand. Met Amith Khieroe (voor de moegestreden Edwin Maat) en Winne Meijer (voor Hans Mansveld) werden frisse krachten de mat op gestuurd. FC Meppel hield redelijk eenvoudig stand en de eerste uitwinst sinds Zuidhorn op 17 maart was een feit. Direct lijfsbehoud is hiermee een stuk dichterbij gekomen. Een knappe prestatie, als je bekijkt dat de ploeg voor de winterstop 7 punten uit elf wedstrijden behaalde en na de winterstop staat de teller al op 21 punten uit twaalf wedstrijden. De afstand tot de naaste concurrenten Zuidhorn en Groen Geel bedraagt vijf en zes punten, met nog drie speelrondes voor de boeg. Sterker nog, komende zaterdag speelt FC Meppel tegen naaste concurrent NEC Delfzijl voor de koppositie in de derde periode. Het zou mooi zijn al er weer een hoop supporters hierbij het team weer begeleiden in de bus naar het hoge Noorden. Op zaterdag 19 mei speelt FC Meppel dan haar laatste thuiswedstrijd van het seizoen tegen wederom Drenthina, om vervolgens op 26 mei de competitie bij DZOH af te sluiten.