FC Klazienaveen – FC Meppel 0-4

Afgelopen zaterdag stond de lastige uitwedstrijd tegen FC Klazienaveen op het programma. De ploeg in vorm, tegen de ploeg die nog moeilijk haar draai kan vinden in de competitie. Wellicht dat de bekeroverwinning van afgelopen week onze groen-witten wat extra vertrouwen had gegeven. De ploeg uit Zuidoost Drenthe kon bij puntverlies van Pelikaan S. de eerste periode pakken. Er moest dan wel met de ploeg uit Meppel worden afgerekend.

De beide trainers Knoll/Koning hadden vooraf een helder strijdplan bepaald en strijd zou vandaag op het moeilijk bespeelbare veld de doorslag geven. Het was vanaf het begin te merken dat FC Meppel scherp was en de tegenstander werd direct onder druk gezet. Dit leidde al in de 2e minuut, door slecht uitverdedigen in de verdediging van Klazienaveen, tot de 0-1 door Emiel Kwant. Dit gaf onze ploeg vertrouwen, duels werden gewonnen en kansen gecreëerd. In de 18e minuut leidde dit tot de 0-2, door een prachtig diagonaal schot in de benedenhoek van linkerspits Dave Knipmeijer. De fusieploeg uit Zuidoost Drenthe oogde aangeslagen en kon maar moeilijk in haar spel komen. Er kwamen wel een aantal kansen, maar doelman Erik Kampherbeek liet zien, een gelijkwaardige vervanger te zijn van de geschorste Stijn Koch. Hij hield zijn doel keurig schoon. Op slag van rust volgde de mooiste aanval van de middag, die na een voorzet van Hans Mansveld leidde tot de 0-3. Het was weer Emiel Kwant die schitterend raak kopte. Zelfs de vele supporters van FC Klazienaveen konden niets anders dan hiervoor klappen. Met de rust leidde FC Meppel dik verdiend met 0-3. Wat een weelde. De beide trainers waakten voor overmoed. Er moest nog 45 minuten gespeeld worden en er was nog niets beslist. Na de rust wist Meppel de wedstrijd verder te controleren en was beter, scherper en liet zien, hier te komen om de punten mee naar Zuidwest Drenthe te nemen. Over en weer ontstonden kansen, maar de aansluitingstreffer bleef uit en de overwinning kwam steeds dichterbij. Toen Emiel Kwant in de 73e minuut na weer een mooie aanval over de rechterkant, wederom prachtig de doelman passeerde, was de wedstrijd definitief beslist en leidde ons vlaggenschip met 0-4. Kwant maakte zijn derde treffer en liet zien dat als het mentaal goed zit, hij tot grootse daden in staat is. Dat gold ook voor de rest van de ploeg, waarbij onder andere de jonge Rik Beens een dijk van een wedstrijd speelde. De groen-witten verzuimden in het laatste kwartier de score nog verder uit te bouwen. Toen de prima leidende scheidsrechter Groenewegen na 90 minuten floot kon er feest gevierd worden, samen met de meegereisde supporters. Die hadden vandaag eindelijk gezien waartoe onze jonge ploeg in staat is. Hopelijk is dit definitief de ommekeer. De aansluiting met de onderkant van de middenmoot is gevonden. Komende zaterdag wacht NEC Delfzijl. Bij winst haakt Meppel aan bij de middenmoot en daar zag het 2 weken geleden nog niet naar uit.

Afbeelding: Emiel Kwant kopt de 0-3 op fraaie wijze binnen.

Meer foto's