FC Meppel speelt zich veilig

Afgelopen zaterdag stond de allesbeslissende laatste competitiewedstrijd tegen DZOH op het programma. Om niet afhankelijk te zijn van de uitslag van Groen Geel tegen Pelikaan S. moest er minimaal een punt gepakt worden. In de wedstrijd in Groningen stond er ook een kampioenschap op het spel, dus de belangen waren groot. Vooraf was de staf en het team vol zelfvertrouwen over het resultaat. Vanaf het begin zouden de spelers er vol voor gaan en DZOH overdonderen. Voor hen stond er niets meer op het spel, maar bij winst zou Meppel hen op de ranglijst voorbijgaan en daar hadden de mannen van Martin Drent geen zin aan.

Dat bleek ook wel, want alle goede intenties ten spijt, de ploeg uit Emmen startte feller en Meppel leek stijf van de zenuwen te staan. Na ongeveer 15 minuten kwam de thuisploeg op 1-0 via Bastin Boer. Er volgden daarna nog enkele kansen en in de 25e minuut stond er 2-0 op het scorebord. Door de stand van 2-0 bij Groen Geel stonden de groen-witten op nacompetitie. Kort daarna werd Meppel weer in de wedstrijd geholpen door een domme rode kaart van een speler van DZOH. Daarnaast greep het trainersduo in en bracht Wiebe de Jong in het veld voor Maarten van Olphen. Dit bleek een gouden wissel, want op slag van rust scoorde De Jong fraai uit een corner van Hans Mansveld. Met 2-1 gingen beide ploegen ook de rust in. Net als vorige week kwam Meppel goed uit de kleedkamer en gooide alle schroom en spanning van zich af. Er kwam weer power in de wedstrijd. Dit resulteerde in de 54e minuut in de gelijkmaker van Emiel Kwant, uit weer een corner van Mansveld. Bij deze stand en de voorsprong van Groen Geel zou Meppel veilig zijn. De wedstrijd op slot gooien en uitspelen was het devies van de trainers. Helaas bleek dat de jonge ploeg hiervoor de ervaring nog niet heeft en men ging op jacht naar de voorsprong, maar bracht daarmee DZOH in de gelegenheid via snelle uitvallen gevaarlijk te worden. In de 82e minuut kregen de Emmenaren een vrije trap op eigen helft en de speler schoot de bal hard en hoog richting het doel van doelman Stijn Koch. Die schatte de bal verkeerd in en gedragen door de wind viel de bal in het net. Plotseling stond DZOH weer voor en hingen er donkere wolken boven FC Meppel. De nacompetitie kwam opeens heel dichtbij, met nog 10 minuten speeltijd. Bjorn Lefferts werd als stormram erbij gezet en Meppel ging met man en macht op zoek naar de broodnodige gelijkmaker. In de 93e minuut leverde dit nog een hoekschop op. En het onwaarschijnlijke en voor bijna niemand meer voor mogelijk gehouden, gebeurde toch. Invaller Bjorn Lefferts kreeg op miraculeuze wijze in de kluts de bal in het net en schoot directe handhaving voor het vlaggenschip binnen. Wat volgde was een orkaan van blijdschap en ontlading en de meegereisde supporters sprongen vanaf de tribune het veld op om dit mee te vieren. De scheidsrechter besloot ook direct af te fluiten en handhaving was een feit. Maar wat een Houdini act was hiervoor nodig. Werkelijk in de laatste seconde van de competitie werd de tweede klasse voor nog een jaar veiliggesteld. De oudere supporters konden zich zo een spannende ontknoping in de nabije geschiedenis van de club niet herinneren. Voor de winterstop 7 punten uit 11 wedstrijden, na de winterstop 25 punten uit 15 wedstrijden. De spelers en staf hebben een prima prestatie neergezet de afgelopen maanden. Uiteindelijk was het op de andere velden ook ongemeen spannend en wist sv Bedum ook in de allerlaatste seconde de titel te pakken, ten koste van Pelikaan S. De ploeg dus, die in Meppel door de thuisploeg op een kansloze 5-1 nederlaag naar huis werd gestuurd….