FC Meppel/Alcides JO19-2 brengt te weinig

De teamprestatie van vorige week, smaakte naar meer. Toch, vandaag kon FCM/A niet tippen aan het niveau dat een week eerder werd behaald tegen het veel lastigere Rouveen. Uit naar Dalen, een behoorlijk klusje, maar gezien de stand op de ranglijst en het min of meer bekende spelbeeld van hen, zou er voor FCM/A er iets mogelijk moeten zijn. De teambeleving en het taakgericht voetballen zou dan wel van dezelfde kwaliteit moeten zijn als van het weekend er voor.

Na een wat haperende start, leek FCM/A meer in de wedstrijd te komen. Ondanks dat Dalen wat meer de overhand had, wisten onze mannen ietwat meer grip te krijgen op het spel. Echter bleek dit van niet al te lange duur. Na een goed kwartier liet Dalen meer lef zien. FCM/A ging teveel in de achteruit en kwamen in de stand van reactievoetbal. Repareren en dichthouden was meer aan de orde, dan zelf in enige mate tot opbouwend voetbal te komen. Dalen kreeg meer overwicht en drukte dit uit door gevaarlijk voor het doel te verschijnen van FCM/A. Gelukkig belandde de bal op de paal, waardoor de mannen uit Meppel in de wedstrijd bleven. Dit zelfde werd na een kleine tien minuten herhaald. FCM/ A bleek onvoldoende wakker geschud en overleefde een gelijksoortige aanval die eveneens eindigde op de paal. Ook dit signaal werd onvoldoende opgepakt om met meer inzet en passie te gaan voetballen. FCM/A bleef zoekende, posities werden niet op het goede moment bezet, waardoor zij er achteraan bleven voetballen. Hoe anders was het de vorige week. Waar onze mannen nu tekort schoten, bleek 7 dagen eerder juist het sterkste wapen. Daar kwam bij dat Stijn al relatief vroeg gewisseld moest worden i.v.m. een enkelblessure. Door het moeten toepassen van een wissel, bleek het noodzakelijk om de veldbezetting aan te passen. Hierdoor kregen enkele spelers een andere taak en rol. Dalen gaf FCM/A nauwelijks de gelegenheid om na deze wisselingen in het spel te komen. FCM/A bleef zoeken en dan vooral na de teambeleving van een week terug. Na een goed half uur wist Dalen het veldoverwicht uit te drukken door op voorsprong te komen: 1 – 0. Balen, want voetbaltechnisch gezien was het echt niet zo’n bijzondere ploeg. Door een tweede omzetting aan FCM/A kant, hoopten we de draad in de goede richting op te kunnen pakken. In het laatste deel van de eerste helft werd er hierdoor meer van het eigen doel gevoetbald, maar aan echt aanvallend voetbal kwam FCM/A nauwelijks toe.

In de rust de cruciale punten op verschillende manieren aangehaald en besproken. Ook nog maar eens het belang van deze wedstrijd benadrukt. Bij winst kon er een beste sprong naar boven op de ranglijst worden gemaakt. Daarmee zou er een beste stap kunnen worden gemaakt in het bereiken van het gestelde doel. Bij verlies zou het echter met dezelfde vaart de andere kant opgaan. We hoopten hiermee onze mannen een extra zetje te kunnen geven. Op naar het tweede bedrijf.

In het spel van de Meppels was wel meer strijd zichtbaar, maar zou dit genoeg zijn om Dalen hiermee meer onder druk te zetten? Helaas, bleek dit niet toereikend. Waar we hoopten de wedstrijd meer in balans te kunnen brengen, wist Dalen FCM/A een beste tik te geven door de voorsprong uit te breiden naar 2 – 0. Als tegenzet konden wij niet veel anders doen dan achter 1 op 1 te gaan spelen. Wie weet konden onze heren spelers op deze wijze de wedstrijd toch nog een wending geven. Hoe goed zij het ook probeerden en ondanks dat er meer op de helft van Dalen werd gevoetbald, kon er vandaag niet echt een vuist worden gemaakt. Iets voorbij de helft van het tweede deel, moest er voor een tweede keer noodgedwongen worden gewisseld. Deze keer had Wouter teveel last aan zijn voet om goed door te kunnen spelen. Opnieuw een verandering in de organisatie. Dat kwam FCM/A niet ten goede. Achter man op man betekende ook meer ruimte voor Dalen, maar wat moet je anders. In de laatste tien minuten van deze wedstrijd maakte Dalen hier goed gebruik van door in korte tijd hun voorsprong te vergroten van 3 – 0, mooi afstandsschot trouwens, naar 4 – 0. Een stand die tot aan het eind van de wedstrijd bleef staan.

Teleurgesteld zochten we met elkaar de kleedkamer op. Dit was niet wat iedereen er van verwacht had. FCM/A bood vandaag op meerdere fronten te weinig en moest mede hierdoor een verlies incasseren. Natuurlijk gaan we er van de week er weer voor om snel de draad in de goede richting op te pakken. Nog mogelijkheden genoeg en zeker ook tegen de tegenstanders die ons de aankomende weken nog te wachten staan. Ook hier simpelweg met z’n allen lering uit trekken en vol gaan voor een beter resultaat. Wel een puntje van aandacht is, kritisch zijn op elkaar mag best, maar wees ook zeker zo kritisch op jezelf en laat je door de emotie van de wedstrijd niet verleiden in het maken van verwijten naar elkaar. Teleurstellingen moeten worden verwerkt, maar we winnen met elkaar en dat geldt ook als we verliezen. We zijn in staat elkaar op een goed niveau te zetten. Vandaag bleek dit niet mogelijk. Volgende wacht ons Noordscheschut en dat bied ons gewoon een nieuwe mogelijkheid om dit wel te doen. We gaan het zien.