FC Meppel/Alcides JO19-2 pakt alsnog de drie punten!

Vorige week tegen Noordscheschut liep FCM/A onnodig tegen een verlies aan. Het niveau wat onze mannen kunnen behalen werd weliswaar niet bereikt, maar ondanks dat had van Noordscheschut niet verloren hoeven te worden. Hoogste tijd om dat recht te zitten tegen het laag geklasseerde Oosterburg. Tijd voor weer eens drie punten in the pocket.

In het begin van de wedstrijd wilde het nog niet zo lukken bij onze mannen. We waren te slordig in balbezit. Oostenburg bleef daardoor nog redelijk gemakkelijk overeind. Na zo’n 15 minuten wist FCM/A het tempo te verhogen en daar bleek Oosterburg enige moeite mee te hebben. Niet veel later was dit mede de reden dat door een op behoorlijk tempo uitgevoerde combinatie, FCM/A op voorsprong wist te komen. Over links wisten Mischa, Robbert en Jasper elkaar snel te vinden. De voorzet van Jasper bereikte via Tom uiteindelijk Jesper. Laatstgenoemde schoot onhoudbaar diagonaal binnen: 1 – 0. Oosterburg leek van slag en FCM/A kreeg behoorlijk de ruimte om te voetballen. Toch werd dit onvoldoende uitgebuit, waardoor het volgende doelpunt redelijk lang op zich liet wachten. Na een klein half uurtje ging FCM/A, wat de uitvoering van de aanval betreft, min of meer op herhaling. Van achteruit werd er vlotjes gecombineerd, waarop Jasper aansluitend zichzelf in de diepte kon lanceren. Zijn directe tegenstander werd door hem er volledig uitgelopen. Zijn voorzet op Jesper was zodanig goed geplaatst, dat Jesper enkel de bal bij de tweede paal hoefde binnen te tikken: 2 – 0. De uitvoering van de aanvallen waaruit beide doelpunten werden gescoord, hadden veel weg van datgene dat uitvoerig was geoefend tijdens de laatste training. Het vele oefenen betaalde zich uit. Oosterburg leek rijp om flink overlopen te worden. FCM/A kreeg daarvoor meerdere kansen en drong voor de rust aan, maar de zuiverheid en scherpte ontbrak om de voorsprong nog verder uit te bereiden. Oostenburg kon er weinig tegenover zetten, zodat met de eerder genoemde voorsprong de rust werd bereikt.

In de kleedkamer werd de eerste helft kort geëvalueerd, maar bovenal werd er ingestoken op enkele voetbalzaken die beter konden om daar in de tweede helft nog meer rendement uit te halen. Ook werd er even stilgestaan bij waar voor gewaakt moest worden en dat ook enige vorm van onderschatting funest zou kunnen zijn.

Bij het betreden van het veld voor aanvang van de tweede helft, bleek het elftal van Oosterburg gereduceerd te zijn naar 10 spelers. Helaas voor hen moest één speler geblesseerd in de kleedkamer achter blijven. Je zou denken dat hiermee de wedstrijd gespeeld zou zijn ten voordele van FCM/A. Toch blijkt over het algemeen, dat tegen een team van 10, het niet makkelijk voetballen is. Zeker als de tegenstander zich meer ingraaft voor eigen doel. Hier leek het in eerste instantie ook op. FCM/A probeerde meer naar voren te spelen, maar speelde te gemakzuchtig, te traag en te slordig. De eerste symptomen van onderschatting? Daar leek het spel van de Meppelers iets van weg te hebben. Door het niet kunnen uitbreiden van de voorsprong, ging FCM/A in het verdere verloop van de tweede helft, veel teveel achterover leunen. Oosterburg werd hierdoor in de gelegenheid gesteld om op de helft van onze mannen te voetballen. FCM/A drukte zichzelf in een verdedigende rol. Onnodig, aangezien de bezoekers achter hun laatste linie erg veel ruimte weggaven. FCM/A profiteerde daar niet van, alhoewel Lemuel na een klein half uur daar wel op dook. Jammer genoeg eindigde zijn schot op de paal, waardoor er geen sprake was van het vergroten van de voorsprong aan Meppelse kant. Daarmee leek FCM/A zijn kruit verschoten te hebben. Oosterburg daarentegen putte moed uit het feit dat zij meer in de voorwaartse konden gaan. Hun moed werd beloond, want de achterstand wisten zij na een matig verdedigend optreden aan Meppelse kant met één doelpunt te verkleinen:

2 -1. FCM/A werd even flink wakker geschud. Althans dat hoopten we, maar niets bleek minder waar. Na een kleine 10 minuten stond er plotsklaps een 2 – 2 op het scorebord. Waar op uitbreiding van de score was gerekend, zorgde FCM/A er zelf voor dat Oosterburg volledig terug was in de race om de drie punten. Het zou toch niet? FCM/A had echt weer de behoeft aan drie punten en dit leek tegen Oosterburg zeker wel realiseerbaar. Alleen liet FCM/A dit in het vertoonde spel niet zien. Tegen het eind van de wedstrijd, toonden onze mannen weer meer lef en speelde het verder van het eigen doel. Dit leverde enkele aanvallen op, waarbij de afronding kon worden voorkomen door het weggeven van een aantal hoekschoppen. Wisse leek vanuit één van de corners koppend  binnen te knikken, maar een Oosterburger wist de bal voor de lijn te pareren. Redelijk vlot daarna volgde een tweede cornerbal. Deze keer van rechts. Nu wist Wisse wel het net te vinden. Bij de eerste paal schoot hij de bal al opspringend binnen: 3 -2. Wat een opluchting. Toch, was het nog niet gedaan. Oosterburg drong in de laatste minuten aan. Met hangen en wurgen wisten onze mannen overeind te blijven. Nog niet eerder keken we zo uit naar het einde van een wedstrijd. Bij het klinken van het laatste fluitsignaal was er dan ook sprake van behoorlijk wat opluchting. FCM/A pakte alsnog de drie punten, maar wel met de nodige moeite. FCM/A had het zich onnodig moeilijk gemaakt. Tegen dit Oosterburg was dit niet nodig. Hoe het ook zij, de winst was binnen en daarmee de drie punten. Een volgende keer wel graag op een andere wijze. Is ook een stuk beter voor de gezondheid van de leiding en de diverse toeschouwers schat ik zo in. Volgende week wacht ons KZC. Zal echt niet gemakkelijk worden, maar tegen dergelijke ploegen weet FCM/A tot nu toe aardig te presteren. We gaan het zien of onze heren spelers dat wederom voor elkaar kunnen boksen.